آش رشته برای 10 نفر
نوشته شده توسط : رويا

آش رشته برای 4 نفر

 

آش رشته , ash reshteh , طرز تهیه آش رشته , دستور پخت آش رشته , Ha vaji

 

آش رشته یکی از معروف ترین و پر طرفدارترین آش های ایرانی است. خانواده های ایرانی اغلب این آش خوشمزه را در فصل های زمستان و پاییز تهیه می کنند. ضمن اینکه آش رشته در ماه رمضان یکی از پیش غذاهای ویژه سفره افطار است. با مواد لازم ذکر شده در این دستور آشپزی می توانید برای ۴ تا ۶ نفر آش رشته تهیه نمایید. با دستور پخت و طرز تهیه آش رشته در ادامه با ما همراه باشید.

 

  

 

 

مواد لازم آش رشته
سبزی آشی ۱ کیلوگرم
رشته آش نصف بسته
لوبیا چیتی نصف لیوان
نخود نصف لیوان
عدس ۱ لیوان
پیاز ۶ عدد
سیر ۶ عدد
کشک به میزان لازم
نعناع خشک ۱ قاشق غذاخوری
روغن به میزان لازم
فلفل سیاه به میزان لازم
نمک به میزان لازم

دستور پخت و طرز تهیه

در مرحله اول باید نخود و لوبیا چیتی را از شب قبل در آب بخیسانیم و در صورت امکان چند بار آبشان را عوض کنیم تا در زمان مصرف ایجاد نفخ نکنند. یک قابلمه بزرگ برای تهیه آش انتخاب می کنیم و نخود و لوبیا خیس خورده را به همراه ۵ لیوان آب داخلش می ریزیم.

حرارت زیر قابلمه را زیاد می کنیم تا آب داخلش به جوش بیاید سپس حرارت را ملایم می کنیم تا نخود و لوبیا نیم پز شوند. پس از اینکه نخود و لوبیا کمی نرم شدند عدس را به قابلمه اضافه می کنیم و همچنان اجازه می دهیم حبوبات به خوبی بپزند.

پیازها و سیرها را به صورتی نگینی خرد می کنیم و با مقداری روغن در یک تابه تفت می دهیم تا رنگشان تغییر کند و طلایی شود. ۱ ساعت که از ریختن عدس در قابلمه گذشت نیمی از سیر و پیاز سرخ شده را داخل قابلمه می ریزیم.

نصف سیر و پیاز سرخ را شده را برای تزیین آش رشته کنار می گذاریم. بلافاصله بعد از اضافه کردن سیر و پیاز سرخ شده سبزی آش را خرد می کنیم و داخل قابلمه می ریزیم. نیاز به گذاشتن درب قابلمه نیست چون باعث بد رنگ شدن سبزی آش می شود.

حرارت زیر قابلمه باید ملایم باشد تا مواد آش به خوبی بپزند. زمانی که مطمئن شدید مواد آش کاملا پخته شده اند رشته آشی را به قابلمه اضافه می کنیم. پس از بیست دقیقه کشک را به آش اضافه می کنیم و در آخر نمک و فلفل را اضافه می کنیم.

دقت داشته باشید کشک و رشته آش ممکن است شور باشند و نیاز به اضافه کردن نمک زیادی نباشد پس در این مرحله مراقب باشید آش رشته را شور نکنید. کمی مواد آش را زیر و رو می کنیم و آش را از روی حرارت بر می داریم.

در یک کاسه کوچک کمی روغن می ریزیم و نعناع خشک شده را به آن اضافه می کنیم. کاسه را روی حرارت قرار می دهیم و نعناع خشک را کمی تفت می دهیم سپس از روی حرارت بر می داریم. در زمان کشیدن آش در کاسه با نعناع داغ ، پیاز داغ و سیر داغ روی آش را تزیین می کنیم.

نکات تهیه آش رشته
 

سبزی آش رشته

 

سبزی آش رشته شامل تره ، جعفری ، گشنیز ، اسفناج یا برگ چغندر است. سبزی آشی را باید نسبت به سبزی خورشتی درشت تر خرد کرد. می توانید از سبزی فروشی ها سبزی آماده و خرد شده آشی تهیه نمایید. بهتر است اسفناج یا برگ چغندر را به صورت درشت تر از باقی سبزیحات آشی خرد کنید.

 


طرز تهیه آش رشته

 

آش رشته یک غذای ایرانی معروف و خوشمزه است. حتما شما هم در دورهمی‌های خانوادگی یا در هوای سرد زمستان این آش را امتحان کرده‌اید و از خوردن آن لذت برده‌اید. در طرز تهیه آش رشته، معمولا این آش همراه با کشک سرو می‌شود و هم در دسته‌بندی غذای اصلی و هم پیش غذا جای دارد اینکه شما آن را جز کدام دسته می‌دانید به عادت غذایی شما بستگی دارد. ما تصمیم گرفتیم حالا که هوا در حال سرد شدن است طرز تهیه‌ این آش خوشمزه را در اختیارتان قرار دهیم تا آن را بپزید و همراه خانواده خود از خوردن آن لذت ببرید.

مواد لازم:

مواد اولیه آش رشته
۱ لیوان لوبیا چیتی    
۱ لیوان نخود    
۱ لیوان عدس    
۱ قاشق غذاخوری آرد گندم    
۶۰۰  گرم رشته آش     
۱ لیوان پیاز داغ    
نصف لیوان سیر داغ    
به میزان لازم نعنا داغ برای تزیین
۱ کیلوگرم کشک (درباره کشک بیشتر بدانیم)    
۲ کیلوگرم سبزی آش (تره، جعفری، گشنیز، شوید، اسفناج)     

طرز تهیه آش رشته

برای تهیه آش رشته خوشمزه مراحل زیر را دنبال کنید

  1. حبوبات باعث ایجاد نفخ می‌شوند. برای اینکه نفخ آنها را بگیرید از روز قبل آنها را در آب قرار داده و ۲-۳ بار آب آنها را عوض کنید و دور بریزید. 
  2. پیاز و سیر را به صورت جداگانه سرخ کنید و هنگام تفت دادن به پیازها کمی زردچوبه بزنید.
  3. لوبیا چیتی‌ و نخود را بگذارید تا خوب بپزند در حدی که با دست له شوند. وقتی لوبیا و نخود به این حد رسیدند عدس و سبزی را به آن اضافه کنید و کمی هم بزنید. 
  4. بعد از چند دقیقه که عدس‌ها نیز کمی پختند مقداری آب به قابلمه اضافه کنید و سپس پیازهای سرخ شده را نیز درون آن بریزید. 
  5. آرد را در یک لیوان آب سرد حل کنید و آن را به بقیه مخلوط اضافه کنید. بعد از اضافه کردن آرد باید به سبزی‌ها فرصت دهید تا خوب پخته شوند و رنگ آن‌ها تغییر کند و عدس‌ها نیز نرم شوند. این پروسه حدود یک ساعت طول می‌کشد. 
  6. بعد از این مرحله نوبت به رشته‌ها می‌رسد. رشته‌ها را از وسط نصف کنید و درون قابلمه بریزید. 
  7. از این مرحله به بعد باید بالا سر آش بمانید و بدون اینکه رشته‌ها خرد شوند آش را آرام هم بزنید. چون رشته آب را به خود میگیرد در حین هم زدن کم کم به آشتان آب اضافه کنید تا سفت نشود. باید آنقدر به آن آب اضافه کنید تا آش کاملا رقیق شود.
  8. بعد از آن کشک سائیده شده را کم کم به آش اضافه کنید و اجازه دهید تا در آن حل شود. اینکار حدود 5 دقیقه زمان می‌برد. بعد از آن زیر آش را خاموش کنید و کمی صبر کنیدتا آش خودش را بگیرد.
  9. آش شما حاضر است. آن را در ظرف مورد نظرتان بریزید و آن را تزئین کنید. 
  10. برای تزئین از پیازداغ و نعناع داغ و کشک استفاده کنید. 
  11. برای تهیه‌ی نعناع داغتان ابتدا روغن را داغ کنید سپس زیر تابه را خاموش کنید و اجازه دهید کمی روغن حرارت خود را از دست دهد سپس نعناع را درون آن بریزید.
  12. به این نکته نیز توجه کنید که رشته و کشک خودشان دارای نمک هستند بنابراین بعد از اضافه کردن آنها آش را بچشید و به مقدار مورد نیاز نمک به آشتان اضافه کنید.
  13. آش تزیین شده را سرو کنید و در کنار خانواده و دوستان خود از آن لذت ببرید.
 

آش رشته برای 4 نفر





:: بازدید از این مطلب : 83
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 2 مهر 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: